header

خانه / لیست مطالب آموزشی / پروتز مو چیست؟ مزایا، معایب و انواع پروتز مو

پروتز مو چیست؟ مزایا، معایب و انواع پروتز مو

تعداد بازدید : 123 تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
موی سر از عوامل مهم زیبایی و جذابیت چهره افراد است به همین دلیل کسانی که به هر دلیلی دچار ریزش مو و طاسی سر می‌شوند همواره به فکر راه‌حلهایی برای رفع این مشکل هستند. راه‌حلهای درمانی زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد مانند کاشت مو با جراحی، که با توجه به هزینه بالا، درد و عوارض پس از جراحی و یا نداشتن بانک موی مناسب افراد زیادی رقبتی برای آن ندارند. پس راه حل چیست؟ در این مقاله یکی از روش‌های جایگزین برای این افراد یعنی پروتز مو را معرفی می‌کنیم.

موی سر از عوامل مهم زیبایی و جذابیت چهره افراد است به همین دلیل کسانی که به هر دلیلی دچار ریزش مو و طاسی سر می‌شوند همواره به فکر راه‌حلهایی برای رفع این مشکل هستند. راه‌حلهای درمانی زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد مانند کاشت مو با جراحی، که با توجه به هزینه بالا، درد و عوارض پس از جراحی و یا نداشتن بانک موی مناسب افراد زیادی رقبتی برای آن ندارند. پس راه حل چیست؟ در این مقاله یکی از روش‌های جایگزین برای این افراد یعنی پروتز مو را معرفی می‌کنیم.

پروتز مو چیست

پروتز مو چیست؟

پروتز مو نوعی پوشش مو است که برای پوشاندن ریزش مو یا کم‌پشتی مو استفاده می‌شود. این پروتزها از موهای طبیعی یا مصنوعی باکیفیت ساخته شده‌اند و ظاهری کاملاً طبیعی و شبیه به موهای خودتان دارند.

در این روش به جای کاشتن موهای طبیعی انسان روی پوست سر مانند روش کاشت مو، موها بر روی پایه بیس پروتز به روش‌های مختلف متصل می‌شوند. پایه و بیس پروتز مو از لایه نانویی بسیار ظریف و مشبک با بافتی شبیه به پوست سر انسان ساخته شده است.

پروتز مو می‌تواند به صورت اختصاصی با توجه به ناحیه و مدل ریزش مو طراحی و سفارش داده شود تا طاسی متراکم یا جزئی را درمان کند. این نوع پروتزها، با توجه به نوع کچلی و طاسی سر اشخاص، جنس و حالت طبیعی موهای آنها، در مراکز زیبایی و ترمیم مو ساخته می‌شود و با روش‌های مختلف بر روی سر قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از پروتز مو

پروتز مو می‌تواند برای پوشاندن نواحی طاس سر در افراد مبتلا به ریزش موی ارثی استفاده شود  بخصوص آن دسته از افرادی که  بانک موی ضعیف و نامناسب دارند و نمیتوانند از روش کاشت مو استفاده کنند. 

پروتز مو می‌تواند برای جایگزینی موهایی که به دلیل آلوپسی آره‌آتا یا سایر انواع آلوپسی از بین رفته‌اند استفاده شود یا افرادی که بر اثر شیمی درمانی دچار ریزش مو شده اند می‌توانند از پروتز مو استفاده کنند.

همچنین پروتز مو برای پوشاندن زخم‌های پوست سر ناشی از جراحی یا جراحت نیز استفاده می‌شود.

انواع پروتز مو

انواع مختلفی از پروتز مو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. رایج‌ترین انواع عبارتند از:

1. پروتزهای تمام توری 

این پروتزها از توری نازک و ظریفی ساخته شده‌اند که روی پوست سر قرار می‌گیرد. موها به صورت جداگانه به توری دوخته می‌شوند و ظاهری بسیار طبیعی ایجاد می‌کنند. پروتزهای تمام توری سبک و راحت هستند و برای افراد فعال مناسب هستند. با این حال، آنها می توانند پرهزینه باشند و ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند.

2. پروتزهای دور پوست

این پروتزها از پایه توری با لبه سیلیکونی ساخته شده‌اند. لبه سیلیکونی به پوست سر می چسبد و تناسب امن و مطمئنی ایجاد می‌کند. پروتزهای دور پوست بادوام تر از پروتزهای تمام توری هستند و برای افرادی که به دنبال گزینه ای با نگهداری کم هستند مناسب هستند. با این حال، آنها به اندازه پروتزهای تمام توری طبیعی به نظر نمی رسند و ممکن است در آب و هوای گرم گرم شوند.

3. پروتزهای هایبرید

این پروتزها ترکیبی از پروتزهای تمام توری و دور پوست هستند. آنها دارای یک پایه توری با لبه جلویی سیلیکونی هستند. پروتزهای هیبرید مزایای هر دو نوع پروتز را ارائه می‌دهند و گزینه‌ای محبوب برای افرادی هستند که به دنبال ظاهری طبیعی و تناسب امن هستند.

4. پروتزهای سفارشی

این پروتزها به طور خاص برای هر فرد ساخته می‌شوند. آنها از قالب دقیق سر فرد ساخته شده‌اند و تناسبی کاملاً سفارشی ارائه می‌دهند. پروتزهای سفارشی طبیعی ترین نوع پروتز مو هستند اما پرهزینه‌ترین آنها نیز هستند. 

 

روش‌های اتصال پروتز مو بر روی سر

روش های اتصال پروتز مو بر روی سر

بزرگترین نگرانی برای افرادی که از پروتز مو استفاده می‌کنند، احتمال افتادن ناگهانی آن از سر است که سبب خجالت زدگی آنها می‌شود، به همین دلیل سازندگان پروتز مو همیشه در تلاش هستند که روشهای مطمئن‌تری را در شیوه اتصال آنها به سر پیدا کنند. روش‌های اتصال پروتز مو عبارتند از:

استفاده از چسب

رایج‌ترین روش اتصال پروتز مو، استفاده از چسب‌های پایه گیاهی است که به پایه پروتز و پوست سر زده می‌شود.  قدرت چسبندگی این چسب‌ بالا بوده و تا یک‌ماه در برابر شستشو و گرما مقاوم هستند. هرچند پس از این مدت باید به صورت کامل از روی پوست سر پاک شده و از چسب جدید استفاده شود. 

استفاده کلیپس و گیره

می‌توان از کلیپس‌های مخصوص برای اتصال پروتز مو به موهای موجود استفاده کرد. اما باید توجه داشت که با رشد موهای زیر پروتز، گیره‌ها کم کم شل می‌شوند و بایستی مرتباً در بازه های زمانی خاص آنها را جابجا کنید تا مجدداً محکم شوند.

استفاده از گره

در این روش موهای حاشیه در بخش پر پشت سر را می‌بافند و پروتز مو را به بافت متصل می‌کنند. این روش سبب اتصال محکم و طبیعی پروتز مو به موهای خود شخص می‌شود زیرا نقاط اتصال بسیاری بین پروتز و موهای سر وجود دارد. اما به هر حال با رشد مو این رشته‌های بافته شده نیاز به تنظیم مجدد پیدا می‌کنند تا همچنان محکم باقی بمانند.

 

مزایای پروتز مو

پروتزهای مو بر اساس جنس مو، رنگ، حالت مو و میزان نواحی کم موی سر ساخته می‌شود. مزیت‌های این روش ترمیم مو عبارتند از:

1. برای درمان انواع مشکلات مو مانند انواع آلوپسی و همچنین در بیماران تحت شیمی درمانی قابل استفاده است.

2. نتایج پروتز مو بلافاصله پس از اجرا قابل مشاهده است.

3. هزینه پروتز مو نسبت به کاشت مو بسیار کمتر است.

4. اگرچه این روش دائمی نیست، اما به عنوان یک راهکار بلند مدت استفاده می ‌شود.

5. با پروتز مو محدودیتی برای انجام فعالیت‌ های روزمره مانند ورزش، حمام و خواب ندارید.

6. هیچ محدودیت یا منع مصرفی در پروتز مو وجود ندارد، به جز موارد آلرژی که ممکن است ناشی از مواد استفاده شده در پروتز باشد. 

7. پروتز مو بر خلاف روش کاشت مو یک روش قابل برگشت است و در صورت عدم رضایت، امکان برداشتن آن وجود دارد.

8. ترمیم مو به روش پروتز مو نیاز به جراحی ندارد و بدون درد است و دوره نقاهت ندارد.

9. امکان رنگ کردن پروتز مو، اتو و همچنین سشوار کشیدن آن وجود دارد.

معایب پروتز مو

در کنار مزایای زیاد استفاده از پروتز مو معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر میباشد:

1. پروتز مو می‌تواند پرهزینه باشد، به خصوص اگر از موهای طبیعی باکیفیت ساخته شده باشد.

2. پروتز مو نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارد، از جمله شستشو، حالت دادن و چسباندن مجدد.

3. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از پروتز مو احساس ناراحتی یا خارش داشته باشند.

4. پروتز مو به طور نامحدود دوام نمی‌آورد و باید هر چند ماه یکبار تعویض یا ترمیم شود.

5. پروتز مو یک راه حل موقتی برای ترمیم موهاست و موهای پروتز قابلیت رشد ندارد.

 

اهمیت انتخاب پروتز مو مناسب

کیفیت و نوع پروتز مو در انتخاب آن، اهمیت بسیاری دارد. پروتزهای ضعیف و نامناسب ممکن است زود از بین بروند یا باعث ایجاد حساسیت شوند. پس بسیار مهم است که پروتز مو توسط یک تولید کننده معتبر تأمین شود. علاوه بر این، پروتز مو باید با رنگ و مدل موهای طبیعی شما هماهنگ باشد. 

بسیاری از افراد برای استفاده از پروتز مو نگران قیمت آن هستند در صورتی که قیمت آن مقرون به صرفه ست و در واقع، قیمت پروتز مو ممکن است بستگی به نوع پروتز داشته باشد؛ با این حال با توجه به کیفیتی که ارائه می شود، ارزش بسیار زیادی دارد.

در کل، قبل از انتخاب هر نوع روش برای استفاده از پروتز مو، بهتر است که با یک کارشناس مشورت کنید تا بهترین روش و با کیفیت مناسب را برای شما پیشنهاد دهد.

 

اشتراک در شبکه های اجتماعی :